Dit is de rol van jouw nervus vagus bij stress
De rol van de nervus vagus bij stress

Ben je wel eens gestrest geweest? Zo gestrest dat je het er benauwd van kreeg? Buikpijn had of veel naar de wc moest? Grote kans dat jouw nervus vagus te lang niet geprikkeld is geweest.

De nervus vagus is de meest complexe zenuw in ons hele lichaam. Door deze zenuw worden onze hersenen verbonden met veel belangrijke organen in ons lichaam. Onze darmen, maag, hart en longen zijn verbonden met de nervus vagus en daarnaast zorgt deze zenuw ervoor dat je spijsvertering op orde blijft en we emoties kunnen reguleren.

De nervus vagus zorgt er namelijk voor dat andere delen in ons brein (de hypothalamus en amygdala) worden geactiveerd. En laten die delen nu net super belangrijk zijn voor het reguleren van onze emoties.

Het is belangrijk om te weten dat de nervus vagus juist actief wordt als je in rustmodus komt. Bij ontspanning van deze zenuw, werkt de zenuw. Staat er dus constante spanning op? Dan heb je een grote kans op emotionele, maar dus ook lichamelijke klachten. Deze zenuw is van groot belang op je mentale én fysieke welzijn.

In de praktijk zie ik veel mensen die gespannen zijn. Soms weten ze niet goed uit te leggen waarom, maar voelen ze zich wel gehaast en gejaagd. Stress en angst voor iets wat komen gaat, is daarnaast ook een veelvoorkomend probleem. Terwijl we juist moeten streven naar rust en ontspanning.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook wel eens gespannen en ik ervaar ook stress. Soms kan dat heel zinvol zijn. Alleen niet constant. Een goede balans vinden in spanning en ontspanning is echt heel belangrijk voor het voorkomen van lichamelijke én emotionele klachten.

Mensen bij wie de nervus vagus niet voldoende actief is, ervaren vaak lichamelijke pijntjes die onverklaarbaar zijn of kunnen zich moeilijk rustig houden in stressvolle situaties. Ook heeft deze zenuw een hele grote functie bij ontstekingen in het lichaam. Daar komt het weer: onverklaarbare pijntjes, veel ziek zijn en soms zelfs koorts hebben. Je nervus vagus is niet actief genoeg: jij bent niet ontspannen genoeg.

Diabetes, obesitas, hart- en vaatziekten en het herstelproces bij alle ziekten worden in verband gebracht met deze zenuw. Gelukkig is hier steeds meer over bekend en weten we steeds beter dat onze lichamelijke gezondheid afhankelijk is van onze emotionele gesteldheid. En daarbij hebben we het dus over deze zenuw.

Het stimuleren van de nervus vagus kan op veel verschillende manieren. Het is belangrijk om te streven naar de balans tussen spanning en ontspanning. Voor de een betekent het mediteren en voor de ander geeft een stuk wandelen door het bos enorm veel ontspanning. Ieder mens is anders en dus iedere aanpak ook.

Ik kan je niet vertellen wat voor jou werkt. Maar ik kan je wel vertellen dat jij eigenlijk heel goed zelf weet wat goed is voor jou. Probeer eens wat dingen uit. En probeer het niet één keer, maar zet door. Als je heel gespannen of gestrest bent, is het moeilijk om ineens af te schakelen. Begin met kleine momentjes, maar maak die momenten elke keer een beetje langer.